Incubation of environmental projects through mobile learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62486/agmu2025201

Keywords:

mobile learning, environmental education, environmental projects

Abstract

The concept of environmental projects is socially associated with the altruism of non-profit organizations. However, the green economy has shown that there are ways to make green ventures profitable by linking them to responsible consumption. One of the greatest difficulties in undertaking these environmental projects is the lack of information, support, financing and collaboration networks. As a proposed solution to this problem, a discussion group was held with young entrepreneurs from the Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas of the University of Guadalajara, to conceive proposals for the design of a mobile application that facilitates the incubation of environmental projects in Zapopan. A qualitative methodology with an interpretive approach was used to recognize the perceptions of young people about the environment, educational technology and environmental and social entrepreneurship. Finally, 10 proposals for mobile applications were conceived to incubate environmental projects in Zapopan. These proposals serve as a starting point to recognize the information needs and aspirations of the typical users of this platform: social and environmental entrepreneurs. Although there are previous references such as the Ecomentes application in Veracruz, they have not achieved popularity due to a series of factors that are analyzed in the research.

 

References

Apud Peláez, I. E., (2013). Repensar el método etnográfico. Hacia una etnografía multitécnica, reflexiva y abierta al diálogo interdisciplinario. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología, (16), 213-235. DOI: https://doi.org/10.7440/antipoda16.2013.10

Arenales, L. y Saldaña Barrios, J. J. (2024) Metodologías, arquitecturas, técnicas y elementos emergentes utilizadas en el desarrollo de aplicaciones móviles educativas: una revisión de literatura. https://jadimike.unachi.ac.pa/handle/123456789/1046

Campanario, J. M. y Otero, J. (2000) Más allá de las ideas previas como dificultades de aprendizaje: las pautas de pensamiento, las concepciones epistemológicas y las estrategias metacognitivas de los alumnos de ciencias . Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 2000, pp. 155-169, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21652 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4036

Cárdenas y Cáceres (2019) Las generaciones digitales y las aplicaciones móviles como refuerzo educativo. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas. pp. 25-31. https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778098005.pdf DOI: https://doi.org/10.62452/s7jmaf50

5. Castells, M. (2011) Comunicación inalámbrica, economía y sociedad. En Comunicación móvil y desarrollo económico y social en América Latina. https://www.researchgate.net/publication/299289907_Communicacion_movil_y_desarroll o_economico_y_social_en_America_Latina

Fahri Hanafi, H. & Samsudin, K. (2012) Mobile Learning Environment System (MLES): the case of Android-based learning application on undergraduates’ learning. arXiv.org. https://arxiv.org/abs/1204.1839 DOI: https://doi.org/10.14569/IJACSA.2012.030311

Gutiérrez, J. & Pozo Llorente, T. (2006) Modelos teóricos contemporáneos y marcos de fundamentación de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Revista Iberoamericana de educación. No 41, p.21-6. DOI: https://doi.org/10.35362/rie410771 DOI: https://doi.org/10.35362/rie410771

8. Hernández, G. (2008) Los constructivismos y sus implicaciones para la educación Perfiles Educativos. Revista Perfiles educativos. pp. 38-77 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2008.122.60781

a. https://www.redalyc.org/pdf/132/13211181003.pdf

9. Kortabitarte, A., Gillate, I., Luna, U., & Ibáñez‐Etxeberria, A. (2018). Las aplicaciones móviles como recursos de apoyo en el aula de Ciencias Sociales: estudio exploratorio con el app “Architecture gothique/romane” en Educación Secundaria. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33(1). http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos

10. Nielsen, J. (2011). Mobile Usability. http://www.useit.com/alertbox/mobile-usability.htm

11. Sauvé, L. (2005). Una cartografía de las corrientes en educación ambiental. (p. 17-46) https://www.ecominga.uqam.ca/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_3/1/2.Sauve

a. .pdf

12. S. Pastore, R. y Martin, F. (2013) Designing and Developing Mobile Based Instruction: A designer’s . Design and Technology Education, v18 n3 p60-72. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1119600.pdf

13. Varela Mejía, F., & Silva Naranjo, E. (2012). Guía de capacitación en educación ambiental y cambio climático. USAID, CDCT y The Nature Conservancy.

14. Zappi, J. H. (2016). Etnografía de los procesos de desarrollo de la educación ambiental en el municipio de Xalapa, Veracruz. https://cdigital.uv.mx/handle/123456789/47590

Downloads

Published

2025-01-30

How to Cite

1.
Alfonso García D de la C. Incubation of environmental projects through mobile learning. Multidisciplinar (Montevideo) [Internet]. 2025 Jan. 30 [cited 2025 Mar. 12];3:201. Available from: https://multidisciplinar.ageditor.uy/index.php/multidisciplinar/article/view/201