The environmental agenda in alternative media in Ibero-America: key issues and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62486/agmu2025202

Keywords:

digital native media, alternative journalism, environmental agenda, climate change, Ibero-America

Abstract

The article reflects on the challenges of the environmental agenda promoted by alternative media born in the digital environment. After a critical review of the scientific literature on the treatment of the subject in Ibero-America, the text aims to shed light on the debate on the concept of alternative journalism, understood as a journalistic practice that prioritizes the depth, veracity and added value of the information as opposed to the mercantilist and liberal sense of traditional media companies. In addition, it delves into the trends of the environmental agenda and the approach to climate change in particular, and points out the main challenges of alternative media to promote a sustainable agenda.

 

References

Aguado-Guadalupe, G. y Bernaola, I. (2022). Agenda building en medios alternativos y cooperativos españoles: temáticas, uso de fuentes y prácticas colaborativas. Comunicación y Sociedad, e8103. https://doi.org/10.32870/cys.v2022.8103 DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2022.8103

Aparicio, R. (2020). A contracorriente. Los medios digitales independientes de periodismo ambiental en México. Revista de Comunicación de la SEECI, (53), 1-22. http://doi.org/10.15198/seeci.2020.53.1-22 DOI: https://doi.org/10.15198/seeci.2020.53.1-22

Barranquero, A., y Sáez-Baeza, C. (2010). Comunicación alternativa y comunicación para el cambio social democrático: sujetos y objetos invisibles en la enseñanza de las teorías de la comunicación en Teorías y métodos de investigación en comunicación. Congreso Internacional AE-IC Málaga 2010 “Comunicación y desarrollo en la era digital”. https://ae-ic.org/malaga2010/upload/ok/453.pdf

Boussalis, C. y Coan. T.G. (2016). Text-mining the signals of climate change doubt. Global Environmental Change, Vol. 36, 89-100. http://dx.doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2015.12.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2015.12.001

Carvalho, A. (2007). Ideological cultures and media discourses on scientific knowledge: Re-reading news on climate change. Public Understanding of Science 16(2), 223–243. DOI: https://doi.org/10.1177/0963662506066775

Capoano, E. (2018). Innovación en medios independientes digitales: casos en Brasil y España. Mediatika. Cuadernos de Medios de Comunicación, (16). http://ojs.eusko-ikaskuntza.eus/index.php/mediatika/article/view/149

Cerecedo, M. (2022). Los refugiados climáticos. Entorno UDLAP, núm. 16, 36-47. https://e.issuu.com/embed.html?backgroundColor=%23fb952a&backgroundColorFullscreen=%23fb952a&d=los-refugiados-climaticos-entorno-udlap&hideIssuuLogo=true&u=webudlap

Downing, J. (2000). Radical media: Rebellious communication and social movements. Thousand Oaks. [1ª Ed. 1984] DOI: https://doi.org/10.4135/9781452204994

Ejaz, W., Mukherjee, M., y Fletcher, R. (2023). Climate Change News Audiences: Analysis of News Use and Attitudes in Eight Countries. Reuters Institute https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/climate-change-news-audiences-analysis-news-use-and-attitudes-eight-countries

Fernandes, M. (2003). Periodismo cívico, pasado, presente y futuro. Revista Chasqui, junio, no.082, Quito, pp.25-29. https://www.redalyc.org/pdf/160/16008204.pdf

Fernández-Castrillo, C. y Magallón-Rosa, R. (2023). Arqueología de la desinformación en el siglo XXI: evolución, lenguajes y perspectivas de futuro en Míguez-González, M.I.; Da-fonte-Gómez, A. (coords.), Narrativas digitales contra la desinformación. Verificación de datos y alfabetización en la sociedad de la información. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. ISBN: 978-84-17600-85-3

Fernández-Reyes, R. (2010). La sostenibilidad: una nueva etapa en el periodismo ambiental y en el periodismo en general. DELOS Revista Desarrollo Local Sostenible, 3(8), 2. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3240284.pdf

Fleischman, L., Ginesta, X. y López Calzada, M. (2009). Los medios alternativos e internet: un análisis cualitativo del sistema mediático español. Andamios. Revista de Investigación Social, vol. 6, núm. 11, pp. 257-285 Universidad Autónoma de la Ciudad de México Distrito Federal, México. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3046197 DOI: https://doi.org/10.29092/uacm.v6i11.160

Fundación Gabo. (2023). El hormiguero. Informe sobre el estudio de medios nativos digitales latinoamericanos 2022. https://mailchi.mp/fundaciongabo/informe-el-hormiguero

González Cruz, E. (2007). Los medios de comunicación y la ecología en México. El Cotidiano, 22(146), 43-51. https://www.redalyc.org/pdf/325/32514606.pdf

Gotopo, G. (2013). Periodismo ambiental en el trabajo de los periodistas de los diarios impresos. Retos ante el cambio climático. Actas de las Jornadas Internacionales Medios de Comunicación y Cambio Climático, 189-216. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4218345

IDMC Internal Displacement Monitoring Center (2022). Desplazamiento interno en un clima cambiante. https://api.internal-displacement.org/sites/default/files/2021-11/GRID21_ES_LR.pdf

IDMC Internal Displacement Monitoring Center (2023). Global Report on Internal Displacement. Norwegian Refugee Council. https://www.internal-displacement.org/global-report/grid2023/

Parratt, S., Mera, M. y Carrasco, R. (2020). La relevancia del cambio climático en la prensa española: análisis comparativo de El País, El Mundo y ABC. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 15(2): 625-648. https://doi.org/10.14198/OBETS2020.15.2.09 DOI: https://doi.org/10.14198/OBETS2020.15.2.09

Kaplún, M. (1985). El comunicador popular. CIESPAL.

Lewandowsky, S. (2021). Climate change disinformation and how to combat it. Annual Review of Public Health 42(1), 1-21. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-publhealth-090419-102409

Martín-Barbero, J. (2008). La comunicación popular: Entre la resistencia y la hegemonía. Fondo de Cultura Económica.

Martínez, S. y Ramos, D. N. (2020). Periodismo colaborativo: Tejiendo Redes en disputa por la palabra y la agenda informativa. Comunicación y Sociedad. https://doi.org/10.32870/cys.v2020.7608 DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2020.7608

Mosco, V. (2006). La Economía Política de la Comunicación: una actualización diez años después. Cuadernos de Información y Comunicación, volumen 11, pp. 57-79. https://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/viewFile/CIYC0606110057A/7274

Nauman, T. (2019). Periodismo Ambiental en América Latina y el Caribe: Botiquín de Superación. ICFJ.

Parratt, S., Mera, M. y Carrasco, R. (2020). La relevancia del cambio climático en la prensa española: análisis comparativo de El País, El Mundo y ABC. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 15(2): 625-648. https://doi.org/10.14198/OBETS2020.15.2.09 DOI: https://doi.org/10.14198/OBETS2020.15.2.09

Rodríguez Pallares, M. y Pérez Serrano, M. J. (2022). Gestión y organización colaborativa de medios digitales en España. Estudio de casos de El Salto, CTXT y La Marea. Doxa Comunicación, 35, pp. 127-147. DOI: https://doi.org/10.31921/doxacom.n35a1572 DOI: https://doi.org/10.31921/doxacom.n35a1572

Somohano-Fernández, A. (2022). Conformación de modelos oposicionales de intervención múltiple en medios independientes cubanos: Periodismo de Barrio y El Estornudo. Comunicación y Sociedad, https://doi.org/10.32870/cys.v2022.8358 DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2022.8358

UNESCO. (2024). Press and planet in danger. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000389501/PDF/389501eng.pdf.multi

Teso-Alonso, G.; Gaitán, J.A; Sánchez-Holgado, P.; Arcila, C.; Fernández-Reyes, R., Lozano-Ascencio, C.; Morlaes, E.; López, J.; Piñuel, J.L. (2021). La comunicación del cambio climático y de la transición ecológica. III Informe del Observatorio de la Comunicación del Cambio Climático, ECODES. https://ecodes.org/images/que-hacemos/MITERD_2021/Informes/III_informe_del_Observatorio_de_la_Comunicacion_del_Cambio_Climatico.pdf. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1531

Downloads

Published

2025-01-30

How to Cite

1.
Sánchez Torres M. The environmental agenda in alternative media in Ibero-America: key issues and challenges. Multidisciplinar (Montevideo) [Internet]. 2025 Jan. 30 [cited 2025 Apr. 17];3:202. Available from: https://multidisciplinar.ageditor.uy/index.php/multidisciplinar/article/view/202