Evaluation of the impact to the mirror class, as pedagogical strategy to strengthen investigative. UNJu-Univalle
DOI:
https://doi.org/10.62486/agmu2024211Keywords:
Education, Mirror Clase, Foods, InvestigationAbstract
Research competence is crucial for academic development, however, it faces difficulties in developing critical and methodological skills necessary for scientific research. The Mirror Class (EC) as a pedagogical strategy strengthens ties of international cooperation, academic, scientific and cultural interaction between professors and students. Participants: National University of Jujuy - Argentina and the University of Valle - Bolivia, chairs of Elaboration and formulation of value-added projects and Bromatology. Objective: to evaluate the impact of the Mirror Class on the development of research competence, identifying the main barriers to research skills. Evaluative questionnaires were conducted before and after the intervention, analysis of food research projects to measure improvements in critical methodological competencies, interviews and focus groups to obtain qualitative feedback on the experience and effectiveness. Students showed significant improvements in their research competencies, projects revealed greater methodological rigor and more developed critical skills. Interviews and focus groups highlighted that CE promoted greater collaboration and interactive learning by promoting the development of critical and methodological skills necessary for scientific research. Its adoption is recommended in diverse educational contexts to explore its potential in different areas of knowledge.
References
Colotta, M., Ranea, F. L., & Presa, A. M. (2017). Internacionalización: perspectivas y debates en la universidad Latinoamericana. Boletín Científico Sapiens Research, 7(1), 98-111. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6181592
Escudero, J., Cutanda, M. y Trillo, J. (2017). Aprendizaje docente y desarrollo profesional del profesorado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(3), 83-102. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/ article/view/59790
González, V., Lázaro, L., Revesado, D., y García, E. (2017). El diario del alumno-tutor como elemento de seguimiento y evaluación del proyecto tutoría entre compañeros internacional (TECI) en la facultad de educación de la Universidad de Salamanca. In EN Actas del Segundo Congreso Internacional Virtual sobre la Educación en el Siglo XXI. Online: Universidad de Málaga. https://www.eumed.net/libros-gratis/actas/2017/educacion/84-el-diario-del-alumno-tutor.pdf
Gorostiaga, J. M., y Tello, C. G. (2011). Globalização e reformas educacionais na América Latina: uma análise inter-textual. Revista Brasileira de Educação, 16(47), 363-388. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782011000200006 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000200006
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M., (2014). Metodología de la investigación. (6.a ed.). https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Jaik, A., y Barraza Macías A., (2011). Competencias y educación. Miradas múltiples de una relación. https://www.academia.edu/3531566/Estr%C3%A9s_Burnout_y_Bienestar_Subjetivo
Mano, M. & Moro, M. (2009). La evaluación por competencias: propuesta de un sistema de medida para el grado en Información y Documentación. http://bid.ub.edu/23/delamano2.htm
Marzano, R. J., & Kendall, J. S. (Eds.). (2008). Designing and assessing educational objectives: Applying the new taxonomy. Corwin Press. Ajoin Publication. United Staes Of America.
Morales, L. (2016). La formación de competencias investigativas en estudiantes de ingeniería en el Perú. [Tesis Doctoral. Universidad Señor de Sipan]. https://hdl.handle.net/20.500.12802/2402
Oregioni, M. S. (2014). Dinámica de la internacionalización de la investigación en la Universidad Nacional de La Plata (2005-2012). https://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/120
Pérez-Sánchez, A. M., Poveda-Serra, P., & Gilar-Corbí, R. (2010). Efectos del aprendizaje colaborativo en el uso de estrategias de afrontamiento. Revista Latinoamericana de Psicología. vol. 42, núm. 3, 2010, pp. 481-492. https://www.redalyc.org/pdf/805/80515851011.pdf
Tobón, S. (2007). El enfoque complejo de las competencias y el diseño curricular por ciclos pro-pedéuticos. Dialnet, 16(1), 14.28. ISSN-e 315-401X. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2968540
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rosana Flavia Laura Duran, Estefania Soriano Ballivian, Fernando Zapata Urey, Gustavo Daniel Castillo (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.