Transformative education: from written language to digital learning in times of change
DOI:
https://doi.org/10.62486/agmu202325Keywords:
Literacy, Cognitive development, ICT, Rural education, Innovative methodologiesAbstract
Introduction: The research addressed the importance of literacy in students' cognitive development, considering its historical evolution from the first writing systems to current ICT-mediated teaching models. It highlighted that language has been essential for transmitting knowledge and developing critical thinking. The study focused on a rural public institution in Ecuador, where a pedagogical methodology supported by digital tools was proposed to enhance language skills.
Development: Throughout the study, the contributions of great educators such as Socrates, Piaget, Montessori, and Vygotsky were reviewed, who transformed the concept of education from traditional models to active and participatory approaches. It was shown how literacy has been a key tool in the intellectual development of human beings. In addition, the impact of ICT during the COVID-19 pandemic was analyzed, a situation that forced migration to virtual environments, revealing both opportunities and inequalities. In this context, digital platforms, ubiquitous learning, and strategies such as PBL (Project-Based Learning) were implemented to improve teaching processes in vulnerable areas.
Conclusions: The study concluded that strengthening literacy through innovative methodologies and the conscious use of ICT improved students' academic and cognitive performance. However, the need for effective teacher support and family involvement was emphasized. Committing to inclusive, contextualized, and critical education was established as the path toward real and equitable educational transformation.
References
Bernal R. La curiosidad en el desarrollo cognitivo: análisis teórico. 2013;116–128.
Restrepo Gómez B. Plan Educativo COVID-19 – Ministerio de Educación. Ministerio de Educación. 2020;7.
Bocchio M. Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos Represent. 2020;8(SEP3). DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589
Bricall J. Las TICs en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Cienc Digit. 2020;3(2.6):422–439.
Cornejo E. Recursos didácticos virtuales en proyectos de ciencias naturales en período de confinamiento por COVID-19. Rev Electr Cienc Educ Humanid Art Bellas Art. 2019;3:188. DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.760
Dorio I, Sabariego M, Massot I. Características generales de la metodología cualitativa. En: Metodología de la investigación educativa. 2004.
Estrada M, Estrada M. Recursos didácticos virtuales en proyectos de ciencias naturales en período de confinamiento por COVID-19. Rev Electr Cienc Educ Humanid Art Bellas Art. 2016;3:188.
García Canclini N. Lectoescritura juvenil en tiempos de narraciones transmedia. Comun Soc. 2015;645238:42.
Gavilanes Sagñay MA, Yanza Chavez WG, Inca Falconi AF, Torres Guananga GP, Sánchez Chávez RF. Las TICs en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Cienc Digit. 2019;3(2.6):422–439.
Gervilla E. Buscando valores. El análisis de contenido axiológico. Perfiles Educativos. 2001;23(93):95–110.
Giraldo C. La escritura en el aula como instrumento de aprendizaje. Estudio en universidades. Ánfora. 2015;22(38):39–59. DOI: https://doi.org/10.30854/anf.v22.n38.2015.25
Gripenberg M, Lizarte R. El sistema educativo de Finlandia y su éxito en la prueba PISA. Jett. 2012;3(1):14–24.
Ministerio de Educación del Ecuador. ACUERDO Nro. MINEDUC-MINEDUC-2020-00038-A. 2020. p. 1–15.
Ministerio de Educación del Ecuador. Currículo de los Niveles de Educación Obligatoria Subnivel Superior. 2019;2:527.
Montealegre R, Forero LA. Desarrollo de la lectoescritura. Univ Nac Colombia. 2006;9(1):25–40. DOI: https://doi.org/10.35362/rie4022518
Montoya M, Sánchez L. Pedagogía de lectoescritura en el aprendizaje constructivista: talleres interactivos. 2018;1–163.
Mora F. Neuroeducación. Madrid: Alianza Editorial; 2014. p. 148–162.
Nicolás AMB, Ramos PR. Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos: una revisión bibliográfica. Perfiles Educativos. 2019;40(163):109–122. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.163.58923
Ortiz J. Virtual campus: education beyond LMS. RUSC Univ Knowl Soc J [Internet]. 2007;4(1). Disponible en: https://doi.org/10.7238/rusc.v4i1.291 DOI: https://doi.org/10.7238/rusc.v4i1.291
Pérez Gómez ÁI. Sinéctica. 1986;34(40).
Pérez B, Inés C, Beaufond C, Eduardo C. Una mirada a la educación ubicua. 2019.
Poza JJ, Pujol M, Ortega-Albás JJ, Romero O. Melatonin in sleep disorders. Neurología. 2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.nrl.2018.08.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.nrl.2018.08.002
Ramírez-Montoya MS, García-Peñalvo FJ. Presentación. La integración efectiva del dispositivo móvil en la educación y en el aprendizaje. RIED Rev Iberoam Educ Distancia. 2017;20(2):29. Disponible en: https://doi.org/10.5944/ried.20.2.18884 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.20.2.18884
Ramos R, Rhea P, A. Recursos didácticos virtuales en proyectos de ciencias naturales en período de confinamiento por COVID-19. Rev Electr Cienc Educ Humanid Art Bellas Art. 2017;3:1–19.
Restrepo B. Plan Educativo COVID-19 – Ministerio de Educación. Ministerio de Educación; 2020. p. 7.
Robert J. La educación en Finlandia. 2006.
Rodríguez CN. Neuroeducación: solo se puede aprender lo que se ama. 2020;38:263–268.
Rojas NDP. Lectoescritura juvenil en tiempos de narraciones transmedia. Comun Soc. 2018;645238:41–64. DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v0i33.7003
Romero L. ‘Apps’ educativas para rediseñar la educación del futuro [Internet]. El País. 2020 Sep 23 [citado año de consulta]. Disponible en: https://elpais.com/economia/2020/09/23/actualidad/1600864548_666566.html
Trujillo M. Study of reading comprehension in Latin America: the need for a comprehension-oriented perspective. Innov Educ. 2014;14(64):47–56.
UNESCO. Las TICs en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Cienc Digit. 1998;3(2.6):422–439. DOI: https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v3i2.6.575
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Héctor David Plaza Escandon, Guillermo Segundo Del Campo Saltos, Verónica Janeth Zaldumbide López (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.