Transformative education: from written language to digital learning in times of change

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62486/agmu202325

Keywords:

Literacy, Cognitive development, ICT, Rural education, Innovative methodologies

Abstract

Introduction: The research addressed the importance of literacy in students' cognitive development, considering its historical evolution from the first writing systems to current ICT-mediated teaching models. It highlighted that language has been essential for transmitting knowledge and developing critical thinking. The study focused on a rural public institution in Ecuador, where a pedagogical methodology supported by digital tools was proposed to enhance language skills.
Development: Throughout the study, the contributions of great educators such as Socrates, Piaget, Montessori, and Vygotsky were reviewed, who transformed the concept of education from traditional models to active and participatory approaches. It was shown how literacy has been a key tool in the intellectual development of human beings. In addition, the impact of ICT during the COVID-19 pandemic was analyzed, a situation that forced migration to virtual environments, revealing both opportunities and inequalities. In this context, digital platforms, ubiquitous learning, and strategies such as PBL (Project-Based Learning) were implemented to improve teaching processes in vulnerable areas.
Conclusions: The study concluded that strengthening literacy through innovative methodologies and the conscious use of ICT improved students' academic and cognitive performance. However, the need for effective teacher support and family involvement was emphasized. Committing to inclusive, contextualized, and critical education was established as the path toward real and equitable educational transformation.

 

References

Bernal R. La curiosidad en el desarrollo cognitivo: análisis teórico. 2013;116–128.

Restrepo Gómez B. Plan Educativo COVID-19 – Ministerio de Educación. Ministerio de Educación. 2020;7.

Bocchio M. Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos Represent. 2020;8(SEP3). DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589

Bricall J. Las TICs en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Cienc Digit. 2020;3(2.6):422–439.

Cornejo E. Recursos didácticos virtuales en proyectos de ciencias naturales en período de confinamiento por COVID-19. Rev Electr Cienc Educ Humanid Art Bellas Art. 2019;3:188. DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.760

Dorio I, Sabariego M, Massot I. Características generales de la metodología cualitativa. En: Metodología de la investigación educativa. 2004.

Estrada M, Estrada M. Recursos didácticos virtuales en proyectos de ciencias naturales en período de confinamiento por COVID-19. Rev Electr Cienc Educ Humanid Art Bellas Art. 2016;3:188.

García Canclini N. Lectoescritura juvenil en tiempos de narraciones transmedia. Comun Soc. 2015;645238:42.

Gavilanes Sagñay MA, Yanza Chavez WG, Inca Falconi AF, Torres Guananga GP, Sánchez Chávez RF. Las TICs en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Cienc Digit. 2019;3(2.6):422–439.

Gervilla E. Buscando valores. El análisis de contenido axiológico. Perfiles Educativos. 2001;23(93):95–110.

Giraldo C. La escritura en el aula como instrumento de aprendizaje. Estudio en universidades. Ánfora. 2015;22(38):39–59. DOI: https://doi.org/10.30854/anf.v22.n38.2015.25

Gripenberg M, Lizarte R. El sistema educativo de Finlandia y su éxito en la prueba PISA. Jett. 2012;3(1):14–24.

Ministerio de Educación del Ecuador. ACUERDO Nro. MINEDUC-MINEDUC-2020-00038-A. 2020. p. 1–15.

Ministerio de Educación del Ecuador. Currículo de los Niveles de Educación Obligatoria Subnivel Superior. 2019;2:527.

Montealegre R, Forero LA. Desarrollo de la lectoescritura. Univ Nac Colombia. 2006;9(1):25–40. DOI: https://doi.org/10.35362/rie4022518

Montoya M, Sánchez L. Pedagogía de lectoescritura en el aprendizaje constructivista: talleres interactivos. 2018;1–163.

Mora F. Neuroeducación. Madrid: Alianza Editorial; 2014. p. 148–162.

Nicolás AMB, Ramos PR. Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos: una revisión bibliográfica. Perfiles Educativos. 2019;40(163):109–122. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.163.58923

Ortiz J. Virtual campus: education beyond LMS. RUSC Univ Knowl Soc J [Internet]. 2007;4(1). Disponible en: https://doi.org/10.7238/rusc.v4i1.291 DOI: https://doi.org/10.7238/rusc.v4i1.291

Pérez Gómez ÁI. Sinéctica. 1986;34(40).

Pérez B, Inés C, Beaufond C, Eduardo C. Una mirada a la educación ubicua. 2019.

Poza JJ, Pujol M, Ortega-Albás JJ, Romero O. Melatonin in sleep disorders. Neurología. 2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.nrl.2018.08.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.nrl.2018.08.002

Ramírez-Montoya MS, García-Peñalvo FJ. Presentación. La integración efectiva del dispositivo móvil en la educación y en el aprendizaje. RIED Rev Iberoam Educ Distancia. 2017;20(2):29. Disponible en: https://doi.org/10.5944/ried.20.2.18884 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.20.2.18884

Ramos R, Rhea P, A. Recursos didácticos virtuales en proyectos de ciencias naturales en período de confinamiento por COVID-19. Rev Electr Cienc Educ Humanid Art Bellas Art. 2017;3:1–19.

Restrepo B. Plan Educativo COVID-19 – Ministerio de Educación. Ministerio de Educación; 2020. p. 7.

Robert J. La educación en Finlandia. 2006.

Rodríguez CN. Neuroeducación: solo se puede aprender lo que se ama. 2020;38:263–268.

Rojas NDP. Lectoescritura juvenil en tiempos de narraciones transmedia. Comun Soc. 2018;645238:41–64. DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v0i33.7003

Romero L. ‘Apps’ educativas para rediseñar la educación del futuro [Internet]. El País. 2020 Sep 23 [citado año de consulta]. Disponible en: https://elpais.com/economia/2020/09/23/actualidad/1600864548_666566.html

Trujillo M. Study of reading comprehension in Latin America: the need for a comprehension-oriented perspective. Innov Educ. 2014;14(64):47–56.

UNESCO. Las TICs en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Cienc Digit. 1998;3(2.6):422–439. DOI: https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v3i2.6.575

Published

2023-12-31

How to Cite

1.
Zaldumbide López VJ, Plaza Escandon HD, Del Campo Saltos GS. Transformative education: from written language to digital learning in times of change. Multidisciplinar (Montevideo) [Internet]. 2023 Dec. 31 [cited 2025 Aug. 20];1:25. Available from: https://multidisciplinar.ageditor.uy/index.php/multidisciplinar/article/view/25