To analyze the teaching and learning processes in the cultivation of copoazú in the Caranguchal village

Authors

  • Víctor Alejandro Escobar Peña Universidad De La Amazonia. Florencia-Caquetá Author
  • Jeny Alexandra Piedra Espinosa Universidad De La Amazonia. Florencia-Caquetá Author
  • Verenice Sánchez Castillo Universidad De La Amazonia. Florencia-Caquetá Author https://orcid.org/0000-0002-3669-3123

DOI:

https://doi.org/10.62486/agmu202373

Keywords:

Copoazú, Agricultural education, Sustainability, Agroecology

Abstract

The copoazú production chain is a fundamental area of study, especially in relation to the teaching and learning processes involved in its cultivation. The copoazú, belonging to the Theobroma genus, is native to neotropical regions and stands out in Brazil and Colombia for its diversity. This study focuses on the Caranguchal village, Florencia, Caquetá, and examines how knowledge transfer impacts copoazú productivity and quality. In this context, several educational strategies have been implemented, including lectures and practical activities in the field, with the objective of engaging farmers in continuous and participatory learning. The main problem investigated is the effectiveness of these educational processes. The results obtained are evaluated and an analysis is made of how the teaching strategies affect the copoazú production chain. The research was carried out in the Santa Marta village in Florencia, where farmers are engaged not only in copoazú, but also in other crops and livestock activities. The methodology used included surveys and qualitative interviews to collect data on farmers' perceptions and experiences. The results reveal that the active participation of farmers in the educational process is crucial to improve agricultural practices and crop sustainability. However, challenges such as limited access to updated information and difficulties in marketing due to infrastructure problems are also identified. The research highlights the importance of short marketing circuits and the implementation of agroecological practices to preserve biodiversity and improve economic and environmental sustainability. In conclusion, the study underscores the need to promote educational methods adapted to local needs and encourage community participation to achieve greater effectiveness in the copoazú production chain. This will contribute to improve the quality of life of farmers and ensure the long-term sustainability of this important agricultural activity.

References

Aulestia-Guerrero, E. M., & Capa-Mora, E. D. (2020). Una mirada hacia la inseguridad alimentaria sudamericana. Ciência & Saúde Coletiva, 25, 2507-2517. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020257.27622018

Agricultura, O. d. (2017). Reflexiones sobre el sistema alimentario y perspectivas para alcanzar su sostenibilidad en América Latina y el Caribe. Santiago: FAO.

Carrozza Antonio y Zeledón Ricardo.(2008). Teoría general e institutos de derecho agrario. Astrea. https://www.astrea.com.ar/book/0036300

Castañeda Zapata y Cárdenas Antonio.(2008). “Algunas precisiones acerca del aprendizaje humano y sus implicaciones para la educación en Ciencias”. Revista Actualidades Pedagógicas. No. 51. Bogotá: Universidad de la Salle. pp. 73-85

Chaparro Orozco, A. A. Y López Rodríguez, C. A. (2017). El Copoazú y los negocios inclusivos, una estrategia socioeconómica en Florencia, Caquetá. Cooperativismo y Desarrollo. 5 (112). DOI: https://doi.org/10.16925/co.v25i112.2034

Díaz Moreno, V. A. (2020). Estrategia de innovación para el fortalecimiento de la cadena de valor agregada de copoazú: Caso de estudio de unos productores de Copoazú en el municipio de Belén de Los Andaquies, Departamento del Caquetá. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Bogotá D. C.

Desarrollo de cadenas de valor alimentarias sostenibles FAO. (2015). Desarrollo de cadenas de valor alimentarias sostenibles- Principios rectores.

Escuela de ingeniería agroindustrial. (2021) Copoazú (Theobroma grandiflorum.): Caracterización botánica, composición nutricional, actividad antioxidante y compuestos bioactivos. https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/agroindscience/article/view/4043/4640

Instituto SINCHI. (27 marzo 2023). copoazú: una respuesta para la sostenibilidad ambiental del Caquetá . https://www.sinchi.org.co/copoazu-una-respuesta-para-la-sostenibilidad-ambiental-del-caqueta

Meneses Quiroga, S. C. (2020). Estudio de mercado de frutas exóticas colombianas; caso copoazú "Theobroma grandiflorum" en San Francisco California. [Tesis de pregrado, Universidad de la Salle]. Bogotá D. C.

MINISTERIO DE COOPERACION TECNICA DEL REINO DE LOS PAISES BAJOS.(2021). copoazú [Theobroma grandiflorum(Willd. Ex Spreng.) Shum.]: CULTIVO y UTILIZACION . http://otca.org/wp-content/uploads/2021/02/Manual-Tecnico-sobre-Cultivo-y-Utilizacion-del-Copoasu.pdf

Moreno Diaz Andrea V. (2020). estrategias de innovación para el fortalecimiento de la cadena de valor agregada de copoazú: caso estudio de unos productores de copoazú en el municipio de belén de los andaquies, departamento del Caquetá. (UNIVERSIDAD NACIONAL DE COLOMBIA) https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/80011/1020737642.2020.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Ramos Sneider (2016) SELECCIÓN DE ÁRBOLES ELITE DE COPOAZU (THEOBROMA GRANDIFLORUM) EN EL RESGUARDO INDÍGENA INGA YACHAICURY DEL MUNICIPIO SAN JOSÉ DEL FRAGUA (CAQUETÁ.) (investigación universidad nacional abierta y a distancia) https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/8896/1024517565.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sterling C, A., & Rodríguez L, C. H. (2014). Selección de materiales sobresalientes del género Theobroma como estrategia de rescate del germoplasma local en el Departamento del Caquetá. (C. H. Sterling C, Armando; Rodríguez L, Ed.).Bogotá: Instituto Amazónico de Investigaciones Científicas SINCHI.

S.F .( Enero 26, 2023) . El producto amazónico que Colombia empezó a exportar este 2023. Mas Colombia. https://mascolombia.com/el-producto-amazonico-que-colombia-empezo-a-exportar-este-2023/

S.F.(05 de mayo 2022 )Copoazú: la frutan que aporta a conservar la amazonia colombiana .El tiempo. https://www.eltiempo.com/vida/medio-ambiente/copoazu-la-fruta-amazonica-que-aporta-a-conservar-la-amazonia-670004

S.F(13 de noviembre del 2022) .el encanto del copoazú. Blog spanish. https://acumen.org/acumen-blog-spanish/el-encanto-del-copoazu/

Zarate Leonel A. (2022). Monografía Incorporación de los negocios electrónicos al plan de mercadeo y comercialización del cultivo de copoazú realizado en el Departamento del Meta.( Universidad Nacional Abierta y Distancia–UNAD) https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/49267/lazarater.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Escobar Peña VA, Piedra Espinosa JA, Sánchez Castillo V. To analyze the teaching and learning processes in the cultivation of copoazú in the Caranguchal village. Multidisciplinar (Montevideo) [Internet]. 2023 Nov. 30 [cited 2025 Aug. 20];1:73. Available from: https://multidisciplinar.ageditor.uy/index.php/multidisciplinar/article/view/73