Rescue of the historical-cultural heritage of the Yanesha: interculturality and inclusive education of the oral traditions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62486/agmu20235

Keywords:

Early Childhood Education, Interculturality, Oral Traditions, Inclusive Education, Worldview

Abstract

Interculturality based on customs, dialects, historical, linguistic and oral traditions are essential for the construction of a just, inclusive and equitable society. Hence the importance of the diverse participation of children from original families who through their own expressions exercise their learning of citizenship in schools, which is usable from an early age and also based on sharing these through their parents with the aim of settling in the child. However, there has been little progress in practical experience of this inclusion and reassessment at the pedagogical level. This article sought to open reflective spaces and deliberation about the importance of oral traditions within the rescue of the historical cultural heritage of the Yanesha under an intercultural approach and inclusive education. The research was carried out in a case study of ethnographic methods carried out throughout the academic year 2019-2020, which hovers over participatory observation, unstructured interviews and documentary analysis, taking into consideration 5 oral traditions narrated by Ayllu parents of the Yanesha people of the Hauswald Initial Educational Institution. The results indicated that it is possible to establish actions focused on oral traditions to favor the teaching of values and nurture cultural inclusion in the children of the institution. Thus, the inescapable attention to interculturality from an external level of the Initial Educational Institution Hauswald is an enriching opportunity for established educational trends that value diversity, especially for being in a country diverse in culture, language and ethnicity and because it is one of the competencies of future generations

References

Sánchez D, Robles M. Inclusión como clave una educación para todos: revisión teórica. Rev Esp Orientación Psicopedag 2013;24:24-36.

Valverde A. La formación docente para una educación intercultural en la escuela secundaria. Cuicuilco 2010;17:133-47.

Escobar E. Multilingüismo y la pluriculturalidad en el Perú hacia una política de inclusión social. Rev Tierra Nuestra 2015;10:83-99. https://doi.org/10.21704/rtn.v10i1.56.

Grimaldo M. Identidad y política cultural en el Perú. Liberabit 2006;12:41-8.

Toro D. Oralitura y tradición oral. Una propuesta de análisis de las formas artísticas orales. Lingüíst Lit 2014:239-56.

Hevia R R, editor. Políticas educativas de atención a la diversidad cultural: Brasil, Chile, Colombia, México y Perú; Volumen 1. 1.a ed. Chile: UNESCO; 2005.

Krainer A, Aguirre D, Guerra M, Meiser A. Educación superior intercultural y diálogo de saberes: el caso de la Amawtay Wasi en Ecuador. Rev Educ Super 2017;46:55-76. https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.11.002.

Gajardo K, Torrego L. Análisis de una experiencia de prácticas cotidianas de democracia en educación infantil. Teoría Educ Rev Interuniv 2022;34:139-65. https://doi.org/10.14201/teri.25174.

Sánchez F. Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: consensos y disensos. Rev Digit Investig En Docencia Univ 2019;13:102-22. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644.

Rock M. Memoria y oralidad: formas de entender el pasado desde el presente. Diálogo Andino 2016:101-12. https://doi.org/10.4067/S0719-26812016000100012.

Landín M, Sánchez S. El método biográfico-narrativo. Una herramienta para la investigación educativa. Rev Educ 2019;28:227-42. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.011.

Apub I. Repensar el método etnográfico. Hacia etnografía multitécnica, reflexiva y abierta al diálogo interdisciplinario. Antipoda Rev Antropol Arqueol 2013:213-35.

Cotán A. El método etnográfico como construcción de conocimiento: un análisis descriptivo sobre su uso y conceptualización en ciencias sociales. Márgenes Rev Educ Univ Málaga 2020;1:83-103. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7241.

Durán M. El estudio de caso en la investigación cualitativa. Rev Nac Adm 2012;3:121-34. https://doi.org/10.22458/rna.v3i1.477.

Vasilachis de Gialdino I, editor. Estrategias de investigación cualitativa: Volumen II. 1.a ed. Argentina: Gedisa Editorial; 2020.

Ramírez N. La importancia de la tradición oral: El grupo Coyaima-Colombia. Rev Guillermo Ockham 2012;10:129-43. https://doi.org/10.21500/22563202.2365.

Abuín A. Historia oral, memoria colectiva y comunidad en el teatro del mundo: el caso del teatro “verbatim”. SIGNA Rev Asoc Esp Semiótica 2016;25:273-96. https://doi.org/10.5944/signa.vol25.2016.16920.

Dietz G. Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles Educ 2017;39:192-207.

Espinoza E. Estrategias metodológicas para la interculturalidad en la formación docente. Rev Univ Soc 2020;12:369-79.

Cépeda N, Castro D, Lamas P. Concepciones de interculturalidad y práctica en el aula: estudio con maestros de comunidades shipibas en el Perú. Educación 2019;28:61-86. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.004.

Bosque I. ¿Qué es hoy la enseñanza de la lengua y qué debería ser? Rev Univ Habana 2018:8-24.

Gama L. El lenguaje y la cuestión de la realidad social. Ontología social: una disciplina de frontera 2018.

Vidales C. Historia, teoría e investigación de la comunicación. Comun Soc 2015:11-43.

Dottori A. La comunicación humana: orígenes de la reflexión sociológica. Rev Mex Sociol 2020;81:535-59. https://doi.org/10.22201/iis.01882503p.2019.3.57920.

Haber Y. Quién dice qué a quién. Necesidad de una nueva teoría de la comunicación. Intercom Rev Bras Cienc Comun 2017;40:187-99. https://doi.org/10.1590/1809-58442017211.

Andrade L, Zavala V. De la lingüística a las aulas: ideologías en la educación peruana. Lexis 2019;16:87-116. https://doi.org/10.18800/lexis.201901.003.

Munguía I. El lenguaje y sus problemas de enseñanza. Iztapalapa Rev Cienc Soc Humanas 2015;36:5-9. https://doi.org/10.28928/revistaiztapalapa/792015/ptc/munguiazataraini.

Ponce N, Riveros N. Construyendo inclusión a través del lenguaje: el valor de la palabra en los espacios educativos. Rev Estud Exp En Educ 2021;20:345-57. https://doi.org/10.21703/rexe.20212043ponce18.

Valles B. El lenguaje como elemento clave para la integración de los niños con discapacidad en educación inicial. Rev Investig 2010;34:155-78.

Hernández I, Lay N, Herrera N, Rodríguez M. Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Rev Cienc Soc 2021;27:242-55.

Segura C. Experiencia, Mundo, Lenguaje. Alpha 2019:17-26. https://doi.org/10.32735/S0718-2201201900048613.

Signoret A. Cognición, pensamiento y lenguaje: perspectivas teóricas desde la psicolingüística, la adquisición del lenguaje y la psicología. Estud Lingüíst Apl 2009:313-46. https://doi.org/10.22201/enallt.01852647p.2009.50.537.

Canaza F, Huanca J. Perú 2018: hacia una educación intercultural bilingüe sentipensante. Cienc Para El Desarro 2018;21:515-22.

Farrao V. Educación intercultural en América Latina: distintas concepciones y tensiones actuales. Estud Pedagógicos 2010;36:333-42.

Ministerio de Educación del Perú. Resolución ministerial 629-2016-MINEDU, Plan Nacional de Educación Intercultural Bilingüe al 2021 2016.

Bermejo A, Maquera Y, Bermejo L. Procesos de educación intercultural y autosegregación indígena en los aimaras de Puno, Perú. Rev Hist Educ Latinoam 2020;22:19-43. https://doi.org/10.19053/01227238.10101.

Rivera E. La interculturalidad como contenido transversal en la educación universitaria. Notas reflexivas. Educación 2020;29:211-31. https://doi.org/10.18800/educacion.202001.010.

Barrera S, Cabrera J. La relación entre cultura, interculturalidad y educación: fundamento de la enseñanza de culturas extranjeras. Mendive Rev Educ 2021;19:999-1013.

Morales G, Valenzuela F, Robledo C. Educación inclusiva: construcción conjunta hacia una ciudadanía intercultural. Rev Hist Educ Latinoam 2021;23:183-204. https://doi.org/10.19053/01227238.10827.

Downloads

Published

2024-07-24

How to Cite

1.
Olguín Martínez CM, Bracho Rivera RI, Ramos Perez RL, Villacorta Guzmán JR, Romero Carazas R, Rosillo Suárez N, et al. Rescue of the historical-cultural heritage of the Yanesha: interculturality and inclusive education of the oral traditions. Multidisciplinar (Montevideo) [Internet]. 2024 Jul. 24 [cited 2025 Aug. 20];1:5. Available from: https://multidisciplinar.ageditor.uy/index.php/multidisciplinar/article/view/8